“Лісові” питання потребують законодавчого та нормативного врегулювання

Під час виїзного засідання Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування, яке відбулося 13 грудня на базі відокремленого підрозділу НУБіП «Боярська лісова дослідна станція», начальник відділу охорони і захисту лісів Держлісагентства Ігор Будзінський окреслив низку проблем лісової галузі, які потребують законодавчого та нормативного врегулювання.

«По-перше, в Україні відсутнє стратегічне бачення держави щодо основоположних пов’язаних з лісом питань, зокрема, розподілу власності на ліси, ролі держави у збалансованому лісоуправлінні, напрямків та цілей розвитку лісового господарства як на національному, так і на регіональному рівнях. Стратегія розвитку галузі повинна здійснюватись із залученням всіх зацікавлених сторін», – зазначив він. Ігор Будзінський звернув увагу на те, що нагальною потребою є також оновлення інформації про ліси України.

«Для проведення Національної інвентаризації лісів необхідно вирішити три першочергових завдання: закріпити у законодавстві необхідність проведення НІЛ; підготувати та схвалити нормативно-правові акти НІЛ; забезпечити фінансування на здійснення всіх необхідних робіт», – повідомив начальник відділу охорони і захисту лісів Держлісагентства.

Він також зазначив, що народні депутати України вже подали відповідний законопроект (реєстр. № 2379). Його прийняття запровадить правове регулювання Національної інвентаризації лісів, розширить обсяг та поліпшить якість даних про ліси, що забезпечить необхідну інформаційну основу для формування стратегічних цілей та завдань державної політики у сфері лісового господарства. Також Ігор Будзінський порушив питання щодо проблеми всихання лісів, зокрема, соснових насаджень.

«На відміну від наших європейських колег, внаслідок понадмірної зарегульованості законодавства, лісівники просто не мають можливості вчасно протидіяти поширенню «біологічної пожежі». Першопричиною цього є зміна клімату. Рівень ґрунтових вод падає, спостерігається коливання температур, насадження слабнуть і стають більш вразливими до заселення шкідниками, зокрема, короїдами. Сьогодні ми наочно з вами бачили, як відбувається процес всихання, а точніше сказати відмирання дерев, які заселені короїдом. Лісівники повинні мати можливість швидкого реагування на появу шкідників. Ми повинні пам’ятати, що втрата деревиною технічною якості це не лише збитки підприємства, це і втрата податків та платежів до бюджетів різних рівнів», – наголосив він.

Що необхідно для вирішення питання на законодавчому рівні?

  • зміни до закону про оцінку впливу на довкілля щодо спрощення або повної відміни процедури у відповідних випадках (і поширення стовбурових та інвазивних шкідників, і протидія наслідкам стихійних лих)
  • зміни до закону про тваринний світ. Створення сприятливих умов для розмноження диких тварин має вирішуватися через визначення місць розмноження. Такий підхід вирішить питання оптимального співвідношення тваринного світу та господарської діяльності.

Після цього необхідно внести зміни до Санітарних правил у лісах України.

«Необхідно зазначити, що карантинна служба України підтвердила появу в Луганській області карантинного виду – ясеневої златки і якщо ми вчасно не вирішимо наведені вище питання до початку вегетаційного періоду наступного року – ситуація катастрофічно погіршиться», – підкреслив Ігор Будзінський. Ще одним важливим питанням, за його словами, є боротьба з лісовими пожежами.

«Зараз зима і пожеж немає, скажете ви. Однак, маю звернути вашу увагу, що лісові пожежі починаються вже з перших днів березня, якщо немає снігу. А невтішні новини з Австралії, Аманазонії та Сибіру ще більше спонукають розробляти заходи з попередження та раннього виявлення лісових пожеж. Фахівцями лісової галузі та науковцями розроблений відповідний законопроект», – зазначив начальник відділу Держлісагентства. Окрім того, він коротко окреслив й інші проблеми лісового господарства, які потребують законодавчого врегулювання. Зокрема:

  • схвалення законопроекту про ринок деревини, що удосконалить діючі механізми продажу деревини, які не відповідають європейській практиці та спричиняють масу конфліктів та зловживань. Крім того, прийняття відповідного закону зніме напругу у питанні мораторію на експорт необробленої деревини.
  • відновлення бюджетного фінансування. З 2016 року в Державному бюджеті України припинено фінансування заходів з ведення лісового і мисливського господарства. Без державної підтримки лісогосподарські підприємства не ресурсних областей не можуть забезпечити ведення лісового та мисливського господарства в повному обсязі. Незначні видатки зі спеціального фонду, які стали можливими за рахунок підвищення ставки рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів на 50%, покривають лише мінімальні потреби на виплату заробітної плати працівникам цих областей. Однак, це не зупиняє масове звільнення лісівників.
  • врегулювання понаднормового податкового навантаження лісової галузі шляхом відміни частини податків та створення режиму пільгового оподаткування для державних лісогосподарських підприємств.

За матеріалами: ДАЛРУ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *